Mentala och praktiska förberedelser

gravid / Permalink / 0
Hur gammal var han här, någon vecka kanske? Minns att jag tog den när han precis hade somnat av ren paltkoma, på min mjuka, putiga post-förlossningsmage. Och går allt som det ska får vi ett nytt sånt här litet skrynkeldjur i augusti nästa år. Och jag vet att det finns folk som gör det, men jag kan verkligen inte tänka mig att amma två samtidigt. Helt enkelt för att det var tillräckligt svinjobbigt att vara på dygnet-runt-heltidstjänst som mjölkkossa åt ett litet barn. Behöver inte ha en tvååring hängande i andra tutten också.
 
Så hur gör man det då? Jag tror jag har landat i att jag helt enkelt avslutar amningen cold turkey. Om drygt en vecka börjar Bollen förskolan, och det verkar elakt att ta bort amningen precis i samma veva, men kanske efter någon månad? Då gör jag det. Bort med all amning över en natt. 
 
Det känns inte riktigt så sorgligt som jag tänkte, trots att vi har ammat så länge och det har varit en så stor del av oss. Bollen är superförkyld just nu, vill VÄLDIGT gärna amma men kan knappt eftersom han är så tjock i näsan. Så i morse gav han helt enkelt upp och tog en tupplur i min famn i stället för sin vanliga morgonsnutt. Och det var så himla mysigt att få gosa med honom utan tuttens inblandning!
 
Jo, det här blir nog bra. Samsovningen däremot, det blir en annan femma. Jag vill ju gärna samsova med hela min familj egentligen så länge de vill, men J gillar inte att sova med Bollen (han sprattlar och stör) och det blir nog svårt att sova ensam med två barn. Får börja lära bollen att sova själv, helt enkelt. Och de gånger det inte går får han väl sova med J medan jag är med nya bebisen. Det känns så tokigt att tvinga honom att sova själv bara när jag egentligen inte vill :/
Till top